יום שני, 7 באפריל 2014

סרט לגו

למעלה משמונים שנה עברו מאז הומצא הלגו ע"י נגר דני אחד, ונראה שמאז הכל די סבבה בממלכת דנמרק: משחק הילדים עם קוביות הפלסטיק הצבעוניות יצר סדרות פופולריות של עולמות מגניבים, ערים וטירות ומקדשים ורכבות, עם טייק אוף על עשרות דמויות של גיבורי תרבות פופולרים. וכמובן משחקי מחשב, סדרות טלוויזיה ולא פחות משישה פארקי שעשועים, בשלוש יבשות שונות. אפילו אמני לגו יש היום, כך שברור שסרט באורך מלא היה רק עניין של זמן. בתור מותג שנבנה בעיקר (אך לא רק) לילדים, נראה גם מבנה העלילה של סרט הלגו – ולא במקרה - כאילו נכתב על ידי ילד בן עשר בהשראת כל סרטי האקשן והפנטזיה שראה אי פעם.

 גיבור העלילה הוא איש לגו סטנדרטי בשם אמט (כריס פראט), שיום אחד מגלה בטעות את החתיכה החסרה שאמורה להציל את העולם מכלייה מידיו של לורד ביזנס המרושע (וויל פארל). הוא מאותר ע"י המורדת ווילדסטייל (אליזבת' בנקס) ונלקח למסע מסחרר בעולמות הלגו השונים, אותם לא הכיר עד היום. 
רק שאמט הוא לא בדיוק החומר שממנו קורצו גיבורים. כל מה שהוא רוצה זה לשבת בכורסא ולראות את הסדרה שלו בטלוויזיה, ואין לו שום חשק להיות ה - אחד. למעשה הוא כל כך חסר ייחוד שאפילו חבריו בעבודה מתקשים לזכור מי הוא. דווקא מהבינוניות הזו אמור אמט להתעלות מעל עצמו ולמצוא בעצמו את הכוחות, או איזשהו שיט ניו אייג'י בסגנון.
על פניו זה נשמע כמו מתכון בטוח לכישלון, אבל המותג שהתמחה בלהמציא את עצמו מחדש כמו עוף החול, ומוציא לשוק עשרות דגמים חדשים מדי שנה, דווקא מצליח לעשות מהחומרים הלעוסים לכאורה האלה מעדן. לזכותו עומדים מגוון העולמות של לגו, המאפשר לנוע בטבעיות, ומבלי לשבור את חוקיות הסיפור, מבר מקסיקני לספינת פיראטים לבאטמוביל, נהוג בידי גיבור על שהוא משורר מיוסר (וויל ארנט המעולה. הישארו לכתוביות!).
היוצרים פיל לורד וכריסטופר מילר תפרו את שלל העולמות האלה לשמיכת טלאים צבעונית, כייפית ומצחיקה לאללה, והשכילו לגייס אליה קאסט משובח, המארח לתפקידי משנה זעירים קומיקאים כג'ונה היל וקובי סמולרד וקית' פרגוסון וצ'רלי דיי וצ'אנינג טאטום ושאקיל אוניל, המגלם את שאקיל אוניל. אין פלא שהחיים, בראש של אמט, סבבה.

חבל רק שבעולם החמוד הזה לא נמצא מקום לדמות נשית ראויה אחת. התפקיד הזה, לכאורה, היה תפור על ויילדסטייל: היא עצמאית, שאפתנית, חכמה וחזקה, היא מאתרת את אמט ומגנה עליו לכל אורך מסעם, היא מסוגלת לפרק במכות את שלל העוקבים אחריהם, מבלי שתיפרע שערה אחת משערות ראשה המעוצבות, ויש לה חזון. אלא שמדובר בדמות מתעתעת, כי מתחת לכל המגניבות הזאת מסתתרת בחורה עגומה ותלותית, שכל מה שהיא רוצה זה חבר, מישהו שאיתו היא תוכל להשיל את המסכות, להפסיק להיות ווילדסטייל ולהיות סתם לוסי. כשהיא לא מוצאת את זה בבאטמן, החבר הנוכחי שלה, שמעדיף לצאת לצוד בחורות עם הצוות של מלחמת הכוכבים, היא עוברת מייד לאמט, מבלי להסס ומבלי לקחת קצת זמן לעצמה ומבלי להתייעץ עם החברות שלה, כי אין לה חברות.
 לא פחות מ-35 מדובבים העסיק הסרט, מתוכם 6 נשים בלבד, ולהוציא אליזבת' בנקס בתפקיד ווילדסטייל, כולן אומרות בסרט שורה-שתיים ולא יותר. קאסט שמייצג להפליא את חברת האם, שהרוב המוחלט של דמויות המשחק שלה הן של גברים. ואם זה העולם שמעצבת חברת לגו לילדים – ולילדות – אז נראה שלמרות הכל, משהו בכל זאת רקוב בממלכת דנמרק.

מיכל סופר זמרני

ולסיכום:
מבחן בכדל – 1 מתוך 3.

4 כוכבים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה