יום רביעי, 22 במרץ 2017

נמל בית

ישנם הרבה במאים ובמאיות שעובדים ועובדות קשה מאד בקולנוע בישראל ומוציאים סרטים כמעט כל שנה. אחד מהם הוא ארז תדמור, שמאז שסיים את בית הספר לקולנוע מנשר פשוט לא מפסיק לעבוד. מה שמעניין ביצירה של תדמור, בעיניי, היא שכל הסרטים שלו, ללא יוצא מהכלל, עוסקים בגבריות הישראלית, כל פעם מזווית אחרת. במובן זה, "נמל בית", שמתרחש בנמל אשדוד, לא שונה מ"ארץ פצועה" או "סיפור גדול".

"נמל בית" נפתח כשאהרון אביטן (יורם חטב), חוזר הביתה לאחר שלושים שנה בים, כדי לחדש את הקשר עם בתו טלי (לירון בן שלוש) ונכדתו החדשה. הוא מיד מקבל תפקיד חדש ויוקרתי בנמל אשדוד, ומנסה להתחיל לעבוד. רק שהמשימה לא קלה במיוחד. רחמים אזולאי (שמיל בן ארי), מנהל ועד העובדים בנמל, לא ייתן לו לפגוע במרקם המיוחד שיש בו, למרות כל השחיתות שמתגלה.
לכאורה נדמה שברור מאד מי טובים ומי רעים ב"נמל בית", אבל מה שתדמור, ושותפו לכתיבה שלמה אפרתי מצליחים לעשות הכי טוב בסרט הזה, זה להראות את המורכבות העצומה שמלווה לכל נושא האיגודים, עובדי הנמל, משפחתיות, וגבריות. אזולאי, בגילומו המעולה של שמיל בן ארי, הוא לא נבל בכלל. הוא רוצה רק לעשות טוב לעובדים שלו. אביטן, שכביכול נלחם בשחיתות של הנמל, הוא האיש הרע מבחינת העובדים, והוא גם האיש הרע מבחינת המשפחה. וכאן, בעיניי, מגיע האלמנט המעניין בסרט, שמפריד אותו מסרטיו האחרים של תדמור. כי בעיניי יותר ממה ש"נמל בית" עוסק בגבריות, הוא עוסק במשפחה, ובתפיסה הגברית שלה.

אהרון אביטן מגיע חזרה הביתה כדי לתקן את מערכת היחסים שלו עם בתו, לאחר שלושים שנה של נתק. זו אינה משימה קלה, וטלי לא מוותרת בקלות על העמדה שלה, ולא קל לה לסלוח. בעוד אביטן תופס את העדרו כהכרחית, לצורכי פרנסה, מימוש עצמי וכו', טלי רואה בו את האבא שלא מילא את התפקיד שלו, ואין לו סיכוי למלא אותו עכשיו כסבא. מה שיפה בסרט זה שאביטן מבין מהרגע הראשון שהוא טעה לאורך כל הדרך, ולא מנסה בכלל למצוא תירוצים לכך, רק לתקן. אך גם פה נראה שאביטן מסוגל לתקן את הטעויות שלו רק בדרך שלו – הוא נדחף לחייה של בתו, כופה עליה את נוכחותו, ומשפיע גם על עבודתו של בן זוגה של טלי, רונן (אודי פרסי), ועל חייו. רק כאשר הוא מבין שעליו לעמוד בתנאים שלה, הוא מצליח לגרום לשינוי במערכת היחסים בינהם.
משפחתו הגרעינית של אביטן אינה המשפחה היחידה, ולדעתי היא גם המשפחה הפחות מעניינת בסיפור, מכיוון שאני חייבת להודות שהמהלך העלילתי הקשור בה די צפוי. מעניין יותר לראות את המשפחתיות שאינה ביולוגית – תפיסת המשפחה של עובדי הנמל. נתחיל מכך שהופעתו המחודשת של אהרון בנמל מתקבלת בתשואות על ידי אזולאי, כיוון שהוא מחשיב אותו לבנו לאחר שטיפל במשפחה בעקבות מותו הפתאומי של מוריס אביטן, אב המשפחה. אזולאי חושב שבעקבות היחס למשפחה, מגיע לו יחס דומה, ולכן מצפה מאביטן לשמור עליו ולדאוג לאינטרסים שלו בנמל. אביטן, לעומת זאת, לא ניחן בתפיסה דומה של משפחתיות (ולראייה עזב את ביתו ומשפחתו לשלושים שנה), ואינו מתכוון לעשות זאת בקלות. המאבק בינהם לאורך הסרט הוא מאבק על תפקוד משפחתי ועל תפיסת עולם. זהו גם המצב בנמל באופן כללי. כל הדמויות של עובדי הנמל בסרט, ללא יוצא מן הכלל, פונים אחד לשני בשם המשפחה שלהם וכמעט ולא בשמם הפרטי – כולל הבוסים. אין כאן אינדיווידואל, יש כאן שושלת, חמולה, היסטוריה משפחתית שיש לה משמעות גדולה הרבה יותר ממשמעותו של הפרט. כך גם המהלך העיקרי בסרט, של אביטן מול כל העובדים כוועד, מקבל משמעות גדולה יותר – אביטן בוגד במשפחתו, והיא מתאחדת מולו כאיש אחד, ובמהירות. יתרה מזאת, התפיסה המשפחתית של עובדי הנמל היא זו שגם מאפשרת לנו, כצופות, להזדהות עם העובדים האלו ועם המאבק שלהם למרות שאנחנו יודעות היטב שמלחמתו של אביטן צודקת. היא גם זו שמאפשרת לנו להזדהות עם אזולאי למרות שהוא לא הטיפוס הכי נחמד בעולם, ולמרות שהוא אחראי לשחיתות גדולה מאד בנמל.
תפיסת המשפחתיות שמורגשת בסרט מראה לנו שמים סמיכים הרבה יותר מדם, ושהבית הוא לא רק הגרעין המשפחתי הביולוגי, אלא הנמל ומשפחת העובדים. הים והנמל הם הבית לא רק בשם הסרט, אלא גם במבע הקולנועי שלו. תדמור וזיו ברקוביץ' הצלם בחרו להכניס כמה שיותר את הים לתוך הפריים ולהפוך אותו ממש לדמות בסרט, שמחברת ומפרידה, אבל שתמיד נמצאת שם – כמו שהמשפחה אמורה להיות.

יחד עם הדברים הטובים, ישנן בעיניי מספר בעיות. לראשונה בחיי (לדעתי) אני חושבת שסרט קצר מדי, ושהכניסה והיציאה מסצנות חדות מדי, ואנחנו כל הזמן נמצאות בדיוק ברגע שבו הדברים קורים, כמעט בלי אוויר לנשימה. כל פעם שהדלת נפתחת אנחנו שומעות בדיוק את מה שהיינו צריכות לשמוע, וכל פעם שמישהו נכנס לפריים הוא יגיד בדיוק מה שהוא צריך להגיד, ולא מילה יותר. זה כמובן הופך את הסרט ליעיל, אבל גם שייך יותר לסגנון של סרטי אקשן ופחות לדרמה שאני יכולה להעיז ולכנות אותה "דרמה משפחתית", פשוט מסוג שונה. העובדה הזו גם משפיעה רבות על הדמויות האחרות בסרט. בעוד תדמור מעולה בעיסוק בגבריות, הדמויות הנשיות נשארות הרבה – מאד – מאחור. חוסר זמן מסך והרצון להתעסק תמיד במה שחשוב רק באותו הרגע, גורם לטלי להפוך לדמות שולית ולא לגמרי ברורה (למרות המשחק המצוין של לירון בן שלוש), ולאמו של אהרון אביטן להיות כמעט בלתי נראית בסרט, למרות שברור לחלוטין שאמור היה לה להיות תפקיד גדול יותר במארג המשפחתי. כך גם דמותה של יוליה (אנה דוברוביצקי) נעלמת, וחבל כי אני חושבת שקו העלילה שלה הוא אחד המעניינים ביותר בסרט.
ובכל זאת, "נמל בית" הוא סרט שנשאר הרבה לאחר הצפייה. גם אם על פניו נראה שמדובר במאבק העובדים בנמל אשדוד, הסרט רחב הרבה יותר מזה. השחקנים מצויינים, הצילום מעניין (במובן הכי טוב של המילה), ותדמור מוביל עיסוק חדש בגבריות שבעיניי פחות קיים היום בקולנוע הישראלי שעוסק המון בגבריות דווקא – לא עוד הגבר מול עצמו או מול המדינה, אלא מקומו של הגבר במשפחה, ומהי, בעצם, משפחה.
ליאור אלפנט
ולסיכום : 
ארבעה כוכבים.
לא עובר בכדל.



2 תגובות:

  1. שלום, אני תרזה וויליאמס אחרי שנים של יחסים עם אנדרסון, הוא נפרד ממני, עשיתי הכל כדי להחזיר אותו אבל הכל היה לשווא, רציתי אותו בחזרה כל כך הרבה בגלל האהבה שיש לי בשבילו, התחננתי בו בכל דבר, עשיתי הבטחות אבל הוא סירב. הסברתי את הבעיה שלי לחבר שלי והיא הציעה שאני מעדיף ליצור קשר עם גלגלית כישוף שיכול לעזור לי כישוף להחזיר אותו אבל אני מהסוג שמעולם לא האמין כישוף, לא היתה לי ברירה אלא לנסות את זה, אני שלח לי את הקסם, והוא אמר לי שאין בעיה שהכל יהיה בסדר לפני שלושה ימים, שהאקס שלי יחזור אלי לפני שלושה ימים, הוא יטיל את הקסם ומפתיע ביום השני, זה היה בסביבות ארבע אחר הצהריים. האקסית שלי התקשרה אלי, הייתי כל כך מופתעת, עניתי לטלפון וכל מה שהוא אמר היה שהוא כל כך מצטער על כל מה שקרה שהוא רצה שאחזור אליו, שהוא אוהב אותי כל כך. הייתי כל כך מאושר והלכתי אליו ככה התחלנו לחיות ביחד בשמחה שוב. מאז, הבטחתי כי כל מי שאני יודע שיש להם בעיה במערכת היחסים, אני אהיה מועיל לאדם כזה על ידי הפניית אותו או גלגלית האיית האמיתית החזקה היחידה שעזרה לי בבעיה שלי. דוא"ל: drogunduspellcaster@gmail.com אתה יכול לשלוח לו אם אתה צריך את העזרה שלו במערכת היחסים שלך או כל מקרה אחר.

    1) אהבה לחשים
    2) אבודים התקפי אהבה
    3) גירושין לחשים
    4) התקפי נישואין
    5) כישוף מחייב.
    6) התקפי פיצול
    7) לגרש מאהב בעבר
    8.) אתה רוצה להיות מקודם במשרד שלך / לוטו הקסם
    9) רוצה לספק את המאהב שלך
    צור קשר עם האיש הזה נהדר אם אתה נתקל בבעיה כלשהי עבור פתרון בר קיימא
    דרך drogunduspellcaster@gmail.com

    השבמחק
  2. אני מצטער לשים את זה באינטרנט אבל אין לי ברירה. האם מעולם לא האמנתי בלחשי אהבה או כישופים, עד שפגשתי את הקוסם ההוא כשביקרתי את חברתי ב- isreal לפסגת עסקים השנה. אני פוגש אדם בשם דוקטור ALABA היה ממש חזק, והוא יכול היה לעזור בכישופים שיחזירו את האבודים, את המאהבים ואת כספי הקסם, הקסם או הקסם לצורך עבודה טובה או אושר. אני שמח עכשיו. אני מעיד כי האיש שרציתי להתחתן עזב אותי 5 שבועות לפני החתונה וחיי התהפכו כי מערכת היחסים שלנו נמשכה 3 שנים. באמת אהבתי אותו, אבל אמו הייתה נגדנו ולא הייתה לה עבודה בתשלום טוב. כשפגשתי את הקוסם הזה, סיפרתי לו מה קרה והסברתי לו את המצב. בהתחלה הייתי מהססת וחשדנית, אבל פשוט ניסיתי. ובתוך יומיים, כשחזרתי לגרמניה, חבר (כיום בעל) התקשר אליי ובא אלי והתנצלתי שהכול סודר עם אמו ומשפחתו וקיבל ראיון עבודה חדש להתחתן. לא האמנתי כי ד"ר אלבא פשוט שאלה את שמי ושם חברתי וכל מה שרציתי. ובכן, עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו השתפרו הרבה יותר. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: dralaba3000@gmail.com אתה יכול גם לעשות לו WhatsApp בכתובת +2349039885856.

    השבמחק