יום רביעי, 29 במרץ 2017

היפה והחיה

בקהילת מבקרי וחובבי הקולנוע מתנהל בימים אלו ויכוח סוער בשאלה האם העיבוד המחודש של דיסני ל"היפה והחיה" – גרסת הלייב אקשן לסרט האנימציה משנת 1991 – הוא יצירה קולנועית לגיטימית או מוצר מיותר ונטול ערך אמנותי, חלק מגל הלייב-אקשן בו מטביעה דיסני את כל סרטי האנימציה שלה (וכלל בשנים האחרונות את "מליפיסנט", "סיננדרלה" ו"ספר הג'ינגל"), שכל מטרתו היא לסחוט מהלימון הסחוט לעייפה הזה עוד קצת כסף. מבלי להיכנס לדיון על ערכו הקולנועי והאמנותי של הסרט, אני רוצה להתייחס דווקא לסוגיית הייצוג הנשי בסרט, מכיוון שכאן לסרט יש דווקא ערך רב
בל, בגילומה של אמה ווטסון – שגילמה כילדה את הרמיוני גריינג'ר בסדרת סרטי הארי פוטר, ובחרה בקפידה את התפקיד הזה להיות לה תפקיד ראשי ראשון כאישה בוגרת - היא נסיכת דיסני שנותנת לפטריארכיה יופי של בעיטה בפרצוף.
אני כותבת את זה בזהירות, כי הנסיבות הכלליות של הסיפור עדיין לא השתנו. "היפה והחיה" עדיין מבוסס על אגדת עם צרפתית, שמטרתה לחנך ילדות טובות להתחתן עם מי שאבא שלהן אומר: את אמנם כלואה בביתו, אבל גם אם הוא נראה לך בהתחלה כמו מפלצת - אם תתני לו הזדמנות אולי הוא יהפוך לנסיך. בל של סרט האנימציה אמנם לא נשלחה לטירה במצוות אביה, אולם היא מתאהבת במפלצת שכולאת אותה בביתה - ומציעה לה חיים מעניינים יותר מהשעמום הפרובינציאלי שבכפר – במה שמומחים לבריאות הנפש יגדירו בוודאי כתסמונת שטוקהולם. 
גם בל של ווטסון כבולה לאותם תנאי בסיס: היא נכלאת בביתו של החיה בניגוד לרצונה, היא מתאהבת בו, אהבתה משחררת אותו והופכת אותה לנסיכה. זה לא המה, זה הלמה והאיך.
נתחיל מזה שבל בועטת בפטריארכיה עוד בהיותה בת כפר. היא יצירתית ובעלת תבונת כפיים, כמו אביה, אלא שבעוד הוא מתמקד ביצירות אמנות יפות אך חסרות ערך – היא עצמה פרקטית בהרבה, וממציאה מכונת כביסה. היא לא רק יודעת ואוהבת לקרוא – היא גם מנסה ללמד ילדות אחרות (וסופגת על כך גינוי והשפלה). היא דוחה שוב ושוב את גסטון, מושא הערצתן של כל בנות הכפר, ונימוקיה רציונליים: אנחנו לא יכולים לגרום זה לזו אושר. גם כשהיא כבר מגיעה לטירתו של המפלץ, היא מוכיחה כי היא חכמה ומתוחכמת יותר משני הגברים שבחייה: מאביה, עליו היא מערימה כדי לקחת את מקומו כאסירה, ומהחיה עצמו כשהיא רוקמת תכנית בריחה, מצליחה להגשים אותה וחוזרת לטירה – פעמיים – מרצונה החופשי.
גם סיפור האהבה הנרקם בין היפה והחיה הוא סיפור פמיניסטי לעילא, ועל אף השם לו זכתה בסיפור – ליופיה של בל אין בו דבר. שני פרמטרים עיקריים מוצגים כבסיס למערכת היחסים הנרקמת בין השניים: הראשון הוא יכולתה של בל לעמוד מול החיה, לענות לו ולהתווכח איתו ללא מורא. היא מוצגת כשווה לו בכל הנוגע לאסרטיביות, ורבליות, תחכום ותעצומות נפש (מעניין לציין בהקשר זה שגם גסטון מתעניין בבל לא רק בשל יופיה – אלא בשל העובדה שיש לה אופי, שהיא לא נופלת לרגליו בעפעופים), והחיה הופך לחייתי פחות כבר מעצם האינטראקציה איתה. הפרמטר השני הוא תחביב משותף, שמעיד גם על תפיסת עולם דומה וערכים דומים: חיבתם של השניים לספרים. באחד הקטעים המרגשים בסרט (אותי, לפחות) הוא מכניס אותה, לאחר שהם מנהלים שיחה על שייקספיר, לספריה העצומה שלו ואומר לה: כל זה, שלך. בסצינה זו מוצגים לראשונה גם ניצני הומור – החיוני כל כך למערכת יחסים - בין השניים. את כל הספרים האלה קראת? היא שואלת אותו. לא את כולם, הוא עונה לה, חלקם כתובים ביוונית.

בל היא נסיכה שמגיעה משום מקום – היא בת כפר פשוטה, יתומה מאם, אוטודידקטית – ומשיגה את כל מה שיש לה בזכות היכולת שלה לעמוד באומץ נגד הממסד, נגד מוסכמות חברתיות ונגד מה שחושבים עליה. נכון שהאושר והעושר שלה עודם תלויים בנסיך משכיל ויפה תואר, אבל במציאות שבה נשים עדיין מרוויחות פחות מגברים על עבודה שווה, ורבות רבות תלויות בני הזוג שלהם מבחינה כלכלית -  בל בסך הכל משווה תנאים לנשות המאה ה-21, ועושה את זה בתנאים שלה, עם בן זוג המתאים לה ולערכיה, תוך שהיא מבהירה שאם לא תמצא את האושר והעושר הזה היא לא מפחדת גם להזדקן לבד ובעוני. כבונוס, היא עושה את זה עם המלתחה המעולה בהיסטוריה, וגם בזה אסור לזלזל.
מיכל סופר זמרני
ולסיכום : 

4 כוכבים

בכדל – 3 (אם כוללים בהגדרה הרחבה של אשה גם קנקן תה).

2 תגובות:

  1. שלום, אני תרזה וויליאמס אחרי שנים של יחסים עם אנדרסון, הוא נפרד ממני, עשיתי הכל כדי להחזיר אותו אבל הכל היה לשווא, רציתי אותו בחזרה כל כך הרבה בגלל האהבה שיש לי בשבילו, התחננתי בו בכל דבר, עשיתי הבטחות אבל הוא סירב. הסברתי את הבעיה שלי לחבר שלי והיא הציעה שאני מעדיף ליצור קשר עם גלגלית כישוף שיכול לעזור לי כישוף להחזיר אותו אבל אני מהסוג שמעולם לא האמין כישוף, לא היתה לי ברירה אלא לנסות את זה, אני שלח לי את הקסם, והוא אמר לי שאין בעיה שהכל יהיה בסדר לפני שלושה ימים, שהאקס שלי יחזור אלי לפני שלושה ימים, הוא יטיל את הקסם ומפתיע ביום השני, זה היה בסביבות ארבע אחר הצהריים. האקסית שלי התקשרה אלי, הייתי כל כך מופתעת, עניתי לטלפון וכל מה שהוא אמר היה שהוא כל כך מצטער על כל מה שקרה שהוא רצה שאחזור אליו, שהוא אוהב אותי כל כך. הייתי כל כך מאושר והלכתי אליו ככה התחלנו לחיות ביחד בשמחה שוב. מאז, הבטחתי כי כל מי שאני יודע שיש להם בעיה במערכת היחסים, אני אהיה מועיל לאדם כזה על ידי הפניית אותו או גלגלית האיית האמיתית החזקה היחידה שעזרה לי בבעיה שלי. דוא"ל: drogunduspellcaster@gmail.com אתה יכול לשלוח לו אם אתה צריך את העזרה שלו במערכת היחסים שלך או כל מקרה אחר.

    1) אהבה לחשים
    2) אבודים התקפי אהבה
    3) גירושין לחשים
    4) התקפי נישואין
    5) כישוף מחייב.
    6) התקפי פיצול
    7) לגרש מאהב בעבר
    8.) אתה רוצה להיות מקודם במשרד שלך / לוטו הקסם
    9) רוצה לספק את המאהב שלך
    צור קשר עם האיש הזה נהדר אם אתה נתקל בבעיה כלשהי עבור פתרון בר קיימא
    דרך drogunduspellcaster@gmail.com

    השבמחק
  2. אני מצטער לשים את זה באינטרנט אבל אין לי ברירה. האם מעולם לא האמנתי בלחשי אהבה או כישופים, עד שפגשתי את הקוסם ההוא כשביקרתי את חברתי ב- isreal לפסגת עסקים השנה. אני פוגש אדם בשם דוקטור ALABA היה ממש חזק, והוא יכול היה לעזור בכישופים שיחזירו את האבודים, את המאהבים ואת כספי הקסם, הקסם או הקסם לצורך עבודה טובה או אושר. אני שמח עכשיו. אני מעיד כי האיש שרציתי להתחתן עזב אותי 5 שבועות לפני החתונה וחיי התהפכו כי מערכת היחסים שלנו נמשכה 3 שנים. באמת אהבתי אותו, אבל אמו הייתה נגדנו ולא הייתה לה עבודה בתשלום טוב. כשפגשתי את הקוסם הזה, סיפרתי לו מה קרה והסברתי לו את המצב. בהתחלה הייתי מהססת וחשדנית, אבל פשוט ניסיתי. ובתוך יומיים, כשחזרתי לגרמניה, חבר (כיום בעל) התקשר אליי ובא אלי והתנצלתי שהכול סודר עם אמו ומשפחתו וקיבל ראיון עבודה חדש להתחתן. לא האמנתי כי ד"ר אלבא פשוט שאלה את שמי ושם חברתי וכל מה שרציתי. ובכן, עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו השתפרו הרבה יותר. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: dralaba3000@gmail.com אתה יכול גם לעשות לו WhatsApp בכתובת +2349039885856.

    השבמחק