עוד על קולנוע

נורית קידר מבכה את מקומן של הנשים בתעשיית הקולנוע

כן, סטטיסטיקה, והיא לא נעימה:
0 סרטים מתוך ה-22 שהוקרנו בתחרות בפסטיבל קאן ב-2012 היו של נשים 
1 אישה קיבלה את פרס האוסקר לאחר 82 שנות קיומו, הבמאית קתרין ביגלו
9% מכלל 250 הסרטים שהוקרנו בבתי הקולנוע בארה"ב ב-2012 בוימו על ידי נשים
2 סרטים מתוך 250 הסרטים המרוויחים הגדולים בהיסטוריית הקולנוע בוימו על ידי נשים
4% מהבמאים בהוליווד הן נשים
400 סרטים ביימה
Alice Guy Blache, יוצרת הקולנוע הראשונה, משנת 1896
3 במאיות היו מועמדות לפרס הבמאית הטובה ביותר במשך 85 שנות פרס האוסקר, וגם זה קרה לא לפני 
2009

בטקס האוסקר האחרון, השחקניות החנוטות בבגדי מעצבי-העל והגברים מדושני העונג החנוטים בפפיון היו מרותקים למנחה סת' מק'פרלן, במאי שובר הקופות טד, שפתח את הערב כשהוא מקפץ ומרקד כאילו היה פרד אסטר. מאחוריו, מקהלת גברים בעלי ישבן מוצק עטוף בטוקסידו. בקולניות קולחת וברגליים שלופות קדימה ואחורה בתיאום מושלם, הם סיכמו את ההיסטוריה הנשית-קולנועית במשפט אחד:

ראינו את הציצים שלך
בסרט ראינו, ראינו את הציצים שלך.
מריל סטריפ, ראינו את הציצים שלך ב-
Silkwood
נעמי ווטס במלהולנד דרייב
אנג'לינה ג'ולי, ראינו את הציצים שלך בזה
הם גרמו לנו להרגיש נרגשים, בחיים.
אן הת'אוויי, ראינו את הציצים שלך בהר ברוקבק
האלי ברי, ראינו אותם בבול מונסטר
ניקול קידמן בעיניים עצומות לרווחה
מריסה טומיי בהמתאבק, אך
בכלל לא ראינו ציצים של ג'ניפר לורנס.
ראינו את הציצים שלך
ראינו את הציצים שלך…

היו בקהל שהורידו את ראשם. אבל אף אחת לא קמה במחאה ועזבה. רוב השחקניות שהוזכרו בשיר המביש והסקסיסטי כאילו גילמו קורבנות אונס. מליוני צופים ראו, וכמוני התביישו. שעות ספורות לאחר סיום הטקס המביש, אתרי האינטרנט געשו. עיתונים כדוגמת ה"ניו יורקר" וה"ביזנס טיים" הגיבו בזעם. הרי אף אחד לא שר על עכוזיהם של שחקנים ידועי שם, אבל ציצים שנחשפים באונס או בשוד אלים או במשפחה מוכה, על זה מותר לומר "ראינו את הציצים שלך". הרבה במאיות אין בנמצא. ציצים יש בשפע. אז במילים אחרות – נשים, הכניסו לכן לראש, בימוי סרטים הוא מועדון של בנים.

עשרות שנים במאיות מצטיינות בסרטי קומדיה ואנימציה. מ-Wayne’s World של Penelope Spheeris לקומדיה Big  של Penny Marshall ולסרט האנימציה האולטימטיבי – Shrek של Vicky Jenson, ואולי גם באמצע סרט ספורט Bend It Like Beckham של הבמאית Gurinder Chadha. נשים במאיות השאירו את חותמן בכשל קופתי של כל הזמנים כמו Ishtar של Elaine May. ככה יזכרו אותנו. אבל אז הגיעה קתלין ביגלו ועשתה סרט מלחמה, עם גברים לוחמים מסוקסים, כאלה שכל אישה אוהבת לאהוב, וגרפה את האוסקר הראשון לאישה במאית.

המרכז ללימודי מגדר נשים באוניברסיטת סן דייגו בקליפורניה דיווח שהשנה, מסך 250 הסרטים הקופתיים, רק 7% היו של נשים במאיות. לתשומת לבנו אוהבות הסטטיסטיקה, המספר הזה לא השתנה ב-25 השנה האחרונות.

בעולם הבידור אומרים "זה הכל כסף" הפתעה! באמת? כאילו לא כל התעשיות סובבות סביב כסף. לא אפשרי, gag, אם הסרטים מבוימים על ידי נשים, אבל במאים זכרים מרשים לעצמם לפרוץ את הגבולות. באופן מובהק, האולפנים מאפשרים לבמאים גברים יותר פעולה והרפתקאות. לסרטים האלו יש קופות מכניסות ויש רווחים גדולים יותר. האולפנים הגדולים טוענים שנשים במאיות יודעות לביים ספורי אהבה, סיפורי משפחה, אבל לא שוברי קופות, לא סרטי אלימות ובטח לא מדע בדיוני. אולפנים לא מסתכנים. הם לא בסטארט אפ. האולפנים יקבעו מי הבמאי שובר הקופות. לא שמעתי על סרט שהיה פלופ כי הבמאי היה גבר. סרטי פלופ שייכים כנראה לנשים הבמאיות.

נשים וגברים רצים לשוברי הקופות של פעולה/הרפתקאות יחד, בעוד נשים צריכות לגרור את בעליהן במסע חנופה לילי או גסטרונומי לקומדיה רומנטית או דרמה משפחתית. סרטים "מבוססים על זכר לוחמני הרפתקני" מושכים גברים ונשים כאחד, ומולם נמצאים הסרטים של החתיכים השווים ג'ורג' קלוני, בראד פיט, לאונרדו דיקפריו או דניאל דיי לואיס, שלסרטים בכיכובם יעמדו נשים בתור. התאמצתי לחשוב כמה גברים אני מכירה בסביבתי שבכוחות עצמם ישעטו החוצה כדי לראות יצירה כמו מאמה מיה, סרט של במאית וגם אחד משלושת הסרטים המרוויחים של השנים האחרונות. 600 מיליון דולר!!! לא מצאתי. גם לא אחרי מאמצים.

בפסטיבל קאן האחרון הסתובבו המון גברים מפיקים, במאים ותסריטאים שבמהלך היום שמחו לשוחח על סרטים. בערבים הם הפכו לחבורת ציידים שמטרתם לבדר ולצוד נשים צעירות, כאלו שנראו בגיל ההתבגרות. רשת ההזדמנויות עבור נשים עלולה להיות יותר מוגבלת לא בשל היותן נשים אלא בגלל סקס בפועל. אם תעשיית הבידור מושתתת על כסף, הסקס הוא הצד השני שלה. התעשייה שמגבילה אותנו הנשים.

סקס או לא סקס, למי אכפת? לאורך כל השנים העמוסות בסרטים שהכניסו הכי הרבה כסף למפיקים ולבמאים, כדאי שנזכיר את שלושת הסרטים שוברי הקופות של שלוש נשים במאיות חסודות וצנועות, שעוררו בבמאיות הקולנוע הישראליות הרבה קנאה.

The Matrix – את הסרט ביימה Wachowski Lana. לפני כמה שנים היא הייתה גבר בשם Larry Lana. הסרט הכניס 736 מיליון דולר! עכשיו תגידו, אבל היא גבר; Kung Fu Panda 2 של Jennifer Yuh. הבמאית הקוריאנית גרפה לקופות 663 מיליון דולר; ו-Mamma Mia! של הבמאית Phyllida Lloyd, שגרף 601 מיליון דולר. מאמה מיה!

לא ניפרד בדמעות. ניפרד בשמות של במאיות שגרפו מעט מיליונים, אבל הן יקרות לי: נורה אפרון, בגלל כשהארי פגש את סאליונדודי שינה בסיאטל הבלתי נשכחים. בגלל הספר המדליק שלה "אני שונאת את הצוואר שלי". ובינינו, מי לא?; ננסי מאיירס, בגללטוראית בנג'מין והאבא של הכלה; פני מרשל, בגלל BIG. הסרט המצליח הפך אותה לאישה הראשונה שגרפה יותר מ-100 מיליון דולר. ואצלנו? באמת מה קורה אצלנו?

ספרתי ולא התבלבלתי. באיגוד הבמאים הישראלי רשומים 590 במאים ובמאיות. ביניהם במאים של קולנוע דוקומנטרי, קולנוע עלילתי ושל סרטי אנימציה. נשים? 86 במאיות. כמה מתוכן יוצרות קולנוע עלילתי? אולי עשר. באשר לשאר אני לא בטוחה שכולן פעילות ביצירתן. אצלנו הקולנועניות לא גורפות מיליונים, גם לא אלפים.

בפסטיבל ירושלים האחרון, בתחרות הקולנוע הישראלי, התמודד סרט אחת של במאית מתוך שישה סרטים. בפסטיבל חיפה התמודדו שמונה סרטים בתחרות הקולנוע הישראלי. במאית אחת, רמה בורשטיין, זכתה בחיפה בסרט הטוב של השנה, למלא את החלל. למה יש לנו ארבעה בתי ספר לקולנוע? עוד כמה מכללות לקולנוע ומגמות לקולנוע? לאן נעלמות הבנות?

הרגע נכנסה במאית מיואשת הביתה. שנים היא עובדת כעוזרת במאי שנייה. בערב יש מסיבת סיום צילומים לסרט הקולנוע שהיא רק שימשה בו עוזרת במאי שנייה. היא לבשה חצאית מיני שחורה, חולצה בעלת מחשוף עמוק ומגפיים שחורים עד לירך. דרינק ביד, התמנגלה בין הבמאי הכוכב וזה שיהיה כוכב. היא כבר לא בגיל ההתבגרות.
השיר מליל האוסקר. "ראינו את הציצים שלך, בסרט ראינו, ראינו את הציצים שלך". את הציצים רואים לה, אבל לא בסרט שלה, הכל מתפוגג לזיכרון קולנועי.


2 comments:

  1. מאמר נהדר וחשוב. תודה

    השבמחק
  2. הינכן מוזמנות לסינמטק,
    לצפות ב"ספירלות"- סרט שמקבל 3 במבחן בכדל.
    טריילר:
    https://www.youtube.com/watch?v=zSgfpDQkW68
    פנינה מחומרי הגלם של "ספירלות":
    https://www.youtube.com/watch?v=ZwGKD2pQdxA
    לפרטים נוספים: https://www.facebook.com/spiralsfilm
    הקרנות קרובות ( אימייל לשיריון הזמנות: spirals2014@gmail.com ):
    סינמטק תל אביב: 8/10 ב20:00 9/10 ב15:00 13/10 ב11:00
    15/10 ב 20:00 16/10 ב 15:00 18/10 ב15:00
    סינמטק ירושלים: 7/10 ב 21:00 19/210 ב 20:30
    בתקווה להישתמע!

    השבמחק